כ-70% תומכים בהצעת שרון; מופז: אתמודד מול נתנ...

כ-70% תומכים בהצעת שרון; מופז: אתמודד מול נתנ...

כ-70% תומכים בהצעת שרון; מופז: אתמודד מול נתניהו
נכתב ע"י: יואב יצחק

ההצבעה בהצעת שרון לצירוף העבודה ואח`כ תחל כפי הנראה ב-11:00 - זמן קצר לאחר שתינתן ההכרעה בבית המשפט המחוזי בתל אביב בדרישה להעלות בפני המצביעים הצעת-החלטה נוספת; המורדים מנסים `לסנדל` את שרון; נתניהו קורא להצביע בעד צירוף העבודה

בית המשפט המחוזי בתל אביב יכריע בבוקר (יום ה`), האם לקבל את בקשת כמה מן `המורדים` ולכפות על מוסדות הליכוד להעלות בפני המצביעים הצעת-החלטה נוספת - במקביל להצעת-החלטה שהגיש ראש הממשלה אריאל שרון בפני מרכז הליכוד. הבקשה הוגשה על-ידי שניים מחברי מרכז הליכוד: נתן אנגלסמן ושבח שטרן, אך היא נתמכת על-ידי רבים מן המורדים בליכוד.

על-פי ההצעה שמבקשים המורדים להביא בפני חבריהם, יחוייב ראש הממשלה להביא כל הסכם אליו יגיע, עם סיעת העבודה ו/או עם סיעות אחרות, לאישור מרכז הליכוד. בדרך זו מבקשים המורדים `לסנדל` את שרון, ולכפות עליו לעבור מכשול נוסף בטרם יצרף את העבודה לממשלה.

בית המשפט המחוזי בתל אביב הוציא (יום ד`) אחר-הצהריים צו, לפיו ההצבעה במרכז הליכוד לא תיפתח, אלא לאחר שיתקיים הדיון בבוקר ותינתן לצדדים האפשרות להגיב. הצו ניתן במעמד צד אחד, על-ידי שופט תורן, שזימן את הצדדים ל-08:00 (יום ה`). על-פי הערכות, ההצבעה במרכז הליכוד לא תחל לפני 11:00.

קודם לפניית המורדים לבית המשפט המחוזי, הם נדחו על-ידי בית הדין העליון של הליכוד, בראשו עומד השופט (בדימ.) אביגדור משאלי. השופט נימק את החלטתו בהסתמכו על סעיף 88 לחוקת הליכוד, המאפשר לראש התנועה לייזום זימון המרכז ולהביא בפניו, באופן בלעדי, הצעת-החלטה. כך נהג שרון.

שרון הציג בפני חברי מרכז הליכוד (כ-3,000 חברים) את הצעת-ההחלטה שלהלן:

"הואיל וכיום מכהנת ממשלת מיעוט המורכבת מסיעת הליכוד בלבד ונדרשת הרכבת ממשלה רחבה ויציבה על-מנת למנוע הידרדרות אפשרית לבחירות, תומכת ועידת הליכוד בהרחבת הקואליציה באופן המשלב את סיעת הליכוד, סיעת העבודה וסיעות דתיות. בסמוך לאחר אישור הוועידה, ייפתח משא-ומתן עם סיעת העבודה, סיעת ש"ס וסיעת יהדות התורה, מתוך מגמה לצרפן לקואליציה".

בעמדת שרון תומכים עתה מרבית השרים הבכירים בממשלה, לרבות: סילבן שלום, בנימין נתניהו, לימור לבנת, אהוד אולמרט ומאיר שטרית. נתניהו קרא לתומכיו להצביע בעד הצעת שרון, אך במקביל הדגיש כי הוא יעמוד על מימוש המדיניות הכלכלית אותה הוא מוביל כשר האוצר: מסגרת התקציב לא תיפרץ, ביצוע הרפורמות יימשך, ועידוד העבודה והרווחה לא יבוצע באמצעות קצבאות ביטוח לאומי.

שרון מעודד מאוד מהתמיכה בו. על-פי סקרים שנערכו עבורו, כ-70% מחברי מרכז הליכוד תומכים בהצעתו. אפילו השר עוזי לנדאו, שהוביל את `המרד` נגד שרון ויצא נגד צירוף העבודה לממשלה, ממקד עתה את מאבקו מניסיון לסנדל את שרון כדי לחייבו לקבל את אישור מרכז הליכוד להסכם שיושג, אם יושג.

המאבק הפנימי מתחדד


לצד המאבק האידיאולוגי על מדיניות הליכוד בכלל ובסוגיית ההינתקות בפרט, הולך ומחריף המאבק הפנימי בליכוד על "היום שאחרי ממשלת שרון". בטקס הדלקת נרות חנוכה שבו השתתף השר שאול מופז, הוא רמז לראשונה, כי בעתיד - לאחר עידן שרון כראש הממשלה - הוא יתמודד על הנהגת הליכוד, ובמיוחד נגד בנימין נתניהו.

מופז ביקש מחברי מרכז הליכוד לבוא בהמוניהם ולהצביע בעד הצעת-החלטה שהגיש שרון. הוא הדגיש, כי התמודדות עכשיו, והליכה לבחירות, יסכנו את מדינת ישראל וייגרמו נזק לכלכלת המדינה. מופז ציין, כי מה שדרוש עכשיו לישראל זו ממשלה יציבה - ממשלת אחדות, שתכלול את המפלגות הדתיות.

עודכן ב- 09/12/2004 00:10:00
 
למעלה