למה המדינה צריכה לעודד עסקים קטנים

הלוואה לעסק

כן,כל עסק יכול לקבל אשראי,זו הסיבה להקמת הקרנות,העסק הקטן והבודד לא יודע לדבר עם הבנק!
תתקשר ואסייע לך.
 
למה המדינה צריכה לעודד עסקים קטנים

כשמדברים על עסקים קטנים, בינוניים או גדולים בואו קודם נבהיר במה מדובר.

עסק קטן הינו עסק עם מחזור שנתי של עד 22 מיליון ₪.
עסק בינוני הינו עסק עם מחזור שנתי של עד 100 מיליון ₪.
עסק גדול הינו עסק עם מחזור שנתי מעל 100 מיליון ₪.

אם כן ברור שעסק גדול זה הבנקים, חברות הביטוח, אוסם, אינטל, טבע, פוקס ורשתות שיווק כגון רמי לוי, שופרסל וכדומה.

בסה"כ כ- 3,500 עסקים מכלל 500,000 עסקים במדינת ישראל מוגדרים כעסקים גדולים.

כעת בואו נבחן מה קורה בעסקים הגדולים. ניקח את כל רשתות המזון והפארם. רוב העובדים שם מועסקים בשכר מינימום פלוס. נמשיך לרשתות השיווק בקניונים בהן רוב העובדים מועסקים כמוכרים וכד' ונגיע למסקנה כי רובם נמצא בקטגוריה של שכר מינימום פלוס. גם אם נבחן את מפעלי התעשייה המסורתיים, נגלה שהשכר שם לא מגיע לשכר של מהנדס באינטל, וכי רוב העובדים מרוויחים שכר מינימום פלוס.

לכן נשאלת השאלה – למרות שרוב העובדים בעסקים הגדולים משתכרים שכר מינימום פלוס, איך זה שהמדינה לא מעודדת את העסקים הקטנים?
התשובה היא כי אין להם כוח פוליטי כמו ועד נמל או חברת חשמל.

ככל שיהיו יותר עסקים קטנים, כך יצטרפו למעגל משלמי המיסים יותר עסקים, וכך גם תגדל התעסוקה ותרד התלות במפעלים המאיים בפיטור עובדים.

אבל העניין המרכזי הוא שהמדינה לא מקלה על העסקים הקטנים בפתיחת עסקים. עד היום למשל נמצא בדיונים חוק רישוי עסקים המאחד את כל נושא רישוי העסקים במדינה על מנת להפוך אותם לחוקים אחידים בכל הארץ ולא שונים מרשות אחת לאחרת כפי שהם היום. באמצעות החוק, יזם שפותח למשל מסעדה באילת או בירושלים, יקבל תנאים זהים ויידע בדיוק מה עליו לעשות. כיום המצב הוא שבכל עיר ועיר התנאים שונים. הדבר השני הינו פישוט התהליכים מול הרשויות ובניית מקום אחד לטיפול בעסקים. בעל מסעדה חייב להיפגש עם גורמים רבים והבירוקרטיה ארוכה מאוד ובלתי אפשרית.

מיסוי – במקומות רבים בעולם מקובל שעסק בשנים הראשונות לא משלם מיסים וע"י כך הממשלה מעודדת הקמת עסקים קטנים.
ברור לי לחלוטין שבמדינת ישראל אין סיכוי למשהו דומה, אבל אולי יש מקום למחשבה מקורית של תשלומים כל רבעון ולא כל חודש או חודשיים כפי שקיים כיום, וע"י כך להקל על בעל העסק בתזרים המזומנים.

בנקים ומימון – המודל בארה"ב קובע שסניף בנק חייב לתת אשראי בסיכון לעסקים בסביבתו העסקית עד לאחוז מסוים מסך כל האשראי הקיים אצלו. כך הבנק מתחבר לעסקים בקהילה, מעודד את הקמתם, יש לכך חשיבות רבה מאוד. כיום לבנקים בישראל, במיוחד הגדולים, אין עניין להיות מעורבים באופן משמעותי במתן אשראי ישיר לעסקים קטנים או דרך הקרן בערבות המדינה.

לסיכום, נושא פיתוח העסקים הקטנים הינו אבן היסוד בכל כלכלה. על המדינה לחשוב מחוץ לקופסא גם בנושא הזה, שכן עסק קטן הוא עסק שיכול לעמוד בשינויים מהירים, אך על מנת לשרוד ב- 5 השנים הראשונות הוא צריך את עזרת המדינה.

רק לחץ פוליטי יכול לגרום לשינויים ביחס הממשלה לעסקים הקטנים.
 
התשובה היא פשוטה

זה נובע מראיה צרה של פוליטיקאים קטנים.
לרוב, אנחנו מבינים את המציאות טוב יותר.
 
למעלה