אני ארחיב אבל עם טיפטיפה מזל זו תהיה הרחבה מיותרת כי
השמועות (מבפנים!) אומרות שאין כסף למשרד להמשיך עם הפיילוט לרפורמה. כמה מפתיע...
הרפורמה עצמה מגיעה ממקום מאוד הגיוני וחיובי. יש בשנים האחרונות אינפלציה מטורפת של אבחונים, חלקם ברמה ירודה ביותר (גם באשמת משרד החינוך, אם לומר את האמת, שלא טרח עד היום לעשות סדר ולקבוע "חוק מאבחנים"), והמטרה הכללית היא יותר לנוע לכיוון של טיפול בלקויות למידה במקום התאמות בבחינות. נשמע הגיוני אבל היישום תמוה.
הפיילוט לרפורמה התחיל בכמה רשויות בצפון הארץ בלבד. תלמידי כיתות ז' (אם תשאלי אותי - למה לא כיתות ב??? כאן הגיוני להתחיל!!) עברו איזושהי הערכה בתחילת השנה, בה כביכול זוהו התלמידים המתקשים, ואז בי"ס היה אמור לתת להם מענה טיפולי במהלך כיתות ז-ח, לעקוב אחריהם באופן צמוד באמצעות מפגשים רב-צוותיים קבועים, ומי שגם בכיתה ט עדיין יראה קשיים, רק אז יישלח לאבחון דרך המערכת עצמה. כלומר, עד האבחון לא נותנים התאמות בדרכי ההבחנות, שזה דבר מזעזע בפני עצמו, כי מגיעים לכיתה ז' גם תלמידים שכבר אובחנו למשל כלקויי קריאה! וגם הם לא אמורים לקבל הקראה וכדומה. מעבר למה שזה יעשה להישגים שלהם, אני לא רוצה להתחיל אפילו לדבר על מה שזה יעשה לבטחון העצמי ולמוטיבציה שלהם... היו כבר הורים שהתקוממו נגד זה והפכו שולחנות, ואז בתי ספר התעשתו, התחילו קצת להסתכל על כל תלמיד לגופו, והרבה תלמידים שלי חזרו לקבל את ההתאמות שמגיעות להן.
מה שקורה בשטח זה ש:
1. בית הספר לא באמת מצליח לזהות את כל מי שזקוק לעזרה (למשל לקויי למידה שמקבלים עזרה סביב השעון בבית באופן פרטי לגמרי עברו תחת הרדאר)
2. לבית הספר אין יכולת לתת עזרה לכל מי שהוא עצמו זיהה כתלמיד מתקשה
3. ה"עזרה" שכביכול ניתנת בחלק גדול מהמקרים לא באמת ניתנת, לא ניתנת בצורה נכונה או שבכלל הולכת לבית הספר בצורה של עזרה למורים ולא לתלמידים!
4. כבר בשנתיים האחרונות (מאז תחילת הפיילוט) מורים התלוננו שאינם מתוגמלים על כל השעות שהם צריכים להשקיע ברפורמה (פתיחת תיקים, מעקבים צמודים אחרי ההתקדמות של התלמידים וכו)
5. למערכת אין כרגע מאבחנים לתלמידי כיתה ט בגלל קריטריונים לא הגיוניים שהם קבעו לקבלת מאבחנים (על כך יש כרגע דיונים משפטיים ענפים)
בקיצור... נדמה לי שזו עוד רפורמה שכישלונה היה ידוע מראש, ורק חבל לי על התלמידים שכבר נכללו בפיילוט הזה.