שלום. :)

KiaritChan

New member
שלום. :)

צפיתי לפני חצי שעה בערוץ ההסטוריה בתכנית על גן העדן של התנ"ך, וסיפרו שם על אישה קודמת לחווה שהייתה לאדם בשם לילית. חוץ מזה שהעיפו אותה מגן עדן בגלל שהיא הייתה נועזת מידיי [^.~] ושהיא משריצה 100 שדים כל יום בעזרת שפכה [סליחה ._." אין לי מילה אחרת לזה] של גברים לא אמרו כלום והיא ממש סיקרנה אותי. מישהו יכול להרחיב לי עליה? תודה. D:
 

lgmtk

New member
אני יכול לתת מושג כללי עד שתבוא איזה מומחית

פה P: לילית בעיקרון קשורה יותר למיתולוגיה היהודית מאשר לתנ"ך כ...תנ"ך. בין היתר במיתולוגיה היהודית (קבלה וכו'), אפשר להבין שלילית הייתה בעצם ה-רוע ביהדות. אני ממליץ פשוט ללכת לויקיפדיה בעברית ולכתוב לילית.
 

Bartal j

New member
לילית מופיעה בתנ"ך רק פעם אחת

בספר ישעיהו (לד, יד), "וּפָגְשׁוּ צִיִּים אֶת-אִיִּים, וְשָׂעִיר עַל-רֵעֵהוּ יִקְרָא; אַךְ-שָׁם הִרְגִּיעָה לִּילִית, וּמָצְאָה לָהּ מָנוֹחַ. שָׁמָּה קִנְּנָה קִפּוֹז וַתְּמַלֵּט, וּבָקְעָה וְדָגְרָה בְצִלָּהּ; אַךְ-שָׁם נִקְבְּצוּ דַיּוֹת, אִשָּׁה רְעוּתָהּ", ולפי הפשט מדובר במין ציפור או דמות מכונפת‏‏ שמקוננת בעץ. רש"י סבר שמדובר בשדה ומאוחר יותר דמותה התפתחה לאם כל השדים ולעיתים דמותה התמזגה עם נעמה אחות תובל קין אימו של אשדמאי. לעיתים אשמדאי מוצג כבעלה ולעיתים גם סמאל ולוציפר חולקים את מיטתה של השדה הזו והיא גם משמשת כאישה שלהם. תיאורים שלה האלה מציגים אותה כדמות נשית עירומה ויפייפה בעלת שיער שחור כלילה או אדום כאש עיניים ירוקות זוהרות באש ירוקה שממנה יוצאים שני צפעוניםהמכישים ויוצקים ארס בלב כל קורבנותיה. מדרשים שונים ניסו להתגבר על הקושי בבריאת האשה. מצד אחד כתוב "זכר ונקבה ברא אותם" אך מצד שני בפרק הבא יש תיאור מאוחר יותר נוסף של בריאת האשה מצלעו של אדם, כלומר יש כאן בריאה כפולה של 2 נשים וצריך ליישב את הקושי. האיזכור המונתאיסטי של לילית כאת אדם הראשון וכשדה הורגת תינוקת ומפתה גברים לאוננות וחלומות אירוטים משוייך לספר בשם"בן סירא" הידוע גם בשם "חכמת בן סירא" או "משלי בן סירא" ספר זה משוייך לספרים החיצוניים והוא פופלרי בקרב יהודים ונוצרים כאחד. "מפני מה קטנים מתים בן שמונת ימים. אמר לו (בן סירא לנבוכד נצר) לילית הורגת אותם....אמר לו כשם שרפאתה עצמך ואותי רפא גם את זה ואם לא, ועכשיו אקדר את מוחך...מיד כתב לו קמיע בטהרה וכתב שם המלאכים בשמותם ובדמותם וידיהם ורגליהם וחותמיהם. והרי היא אותה קמיע סנויי סנהסנויי וסמגולף. כיון שראה נבודכדנאצר אותה קמיעה וראה שם המלאכים הללו, מיד אמר לו בני, למה כתבת צלמים הללו. אמר לו מלאכים הם לפי שבשעה שברא הקדוש ברוך הוא את עולמו וברא אדם ראשון כיון שראה אותו יחידי מיד ברא לו אשה מאדמה כמותו וקרא שמה לילית והביאה לאדם, מיד התחילו שניהם לעשות מריבה. זה אומר את תשכבי למטה וזאת אומרת אתה תשכב למטה מפני ששנינו שווים ושנינו מן האדמה, ולא היו משמיעין זה את זה. כיון שראתה לילית כך, זכרה את שם המפורש ופרחה באויר וברחה. מיד חזר אדם הראשון בתפילה לפני קונו ואמר: רבונו של עולם, הרי האשה שנתת לי ברחה כבר. מיד שלח הקדוש ברוך הוא שלשה מלאכים הללו ואמר להם: לכו הביאו לילית אם רצונה תבוא, ואם לוא, לא תביאוה בעל כרחה. מיד הלכו שלשה מלאכים הללו והשיגו אותה בתוך הים במקום שעתידין המצריים למות שם. נטלו אותה ואמרו לה אם תלכי עמנו מוטב ואם לוא נטבע אותך בים. אמרה להם חביביי יודעת אני בעצמי שלא בראני הקב"ה אלא כדי להחליש את התינוקות כשהן בן שמנת ימים ומיום שנולד עד שמונת ימים יהיה לי רשות בו ומשמנת ימים ולמעלה אין לי רשות בו כשהוא זכר, אבל כשהיא נקיבה אמשול בה יב' ימים ולא היו מניחין אותה עד שהשביעה עליהם בגזירת המקום שכל מקום שאני רואה אתכם או שמכם בקמיעא שלא אמשול באותו תינוק. מיד עזבו אותה והיא לילית שמחלשת את בני אדם כשהן קטנים ולפיכך כתבתי מלאכים אילו כדי שיתרפא הוולד. מיד נטל אותה קמיעה ושא אותה על הוולד ונתרפא." --תולדות בן סירא, נוסח ב', מהדורת עלי יסיף, עמ' 232-233-- כמובן שכל מטרתם של חכמי התלמוד היא לעשות לדמותה של לילית דמוניזציה, ובאמצעותה להפחיד ולהרתיע, תוך כדי השוואה בין לילית כאישה מרדנית ומופקרת שסרחה, הייצוג המרדני של האישה לעומת חווה הרעיה המסורה והצייתנית יש שטוענים כי לילית בכלל נבראה "מפסולת" ולא מהאדמה ולכן מעולם לא הייתה באמת בת אדם. בעצם הם מנסים לעוות את דמותה של לילית במדרש תנחומא במדבר מסופר כי לילית אינה חסה על ילדיה שלה: "כלילית הזו שאינה מוצאת כלום, והיא הופכת על בניה". כלומר לילית לא רק רוצחת את תינוקות בני האדם כנקמה , היא אם מרשעת שגם רוצחת את בניה שלה תינוקותייה. בכל אופן מאחר וברחה מגן עדן לפני שחווה אכלה מן הפרי האסור עונש המוות לא חל עליה והיא בת תמותה. הפחד מלילית כל כך עז עד שגברים מפחדים לומר את שמה בלילה מחשש שתתקוף אותם, מעטים מסוגלים לסרב לה והיא אוהבת כביכול לפתות בעיקר צדיקים. נאמר כי היא זאת שגונבת את נשמותיהם של התינוקות בעריסה ועד לפני ברית המילה הם נתונים לשליטתה. אך בבנות אינה פוגעת. האיסור על שפיכת זרע לבטלה מיוחס אליה מאחר ונאמר כי היא מתעברת מזרע האדם ויוצרת את בני הלילית שהם חצי בני אדם וחצי שדים. מקורה של לילית הוא אכדי ממיתולוגיה המסופוטמית שם נקראה ליליתו והייתה המלווה של האלה עישתר אלת פיריון ואהבה. היא ובן זוגה לילוּ היו רוחות הערפל , כחלק מישויות טבע. הנה כאן מידע מפורט על לילית. http://www.witchcraft.co.il/lilith.htm מקווה שעזרתי
 

Bartal j

New member
אה ואני אוסיף גם

שאני ממליצה על הספר המיתולוגיה היהודית של חגי דגן מאת הוצאת מפה וכן על הספר המעולה "חוה ולילית" מאת ניצה אברבנל שמתמקד בנקודת מבא יותר מחקרית ולא רק מיתוסית ופולקלור. אני גם אציין שדמותה של לילית מושפעת בעיקר מהאלה אישתר הבבלית והאשורית (למרות שבהתחלה היא בת לוויתה, סוג של נימפה המופקדת על הסערות) עם הזמן דמותה מתמזגת בדמות האלה אישתר שמייצגת מיניות (בשל הופעתה העירומה) ונשיות מתפרצת האוחזת בידייה את שדייה שמהם היא מניקה חלב (סמל לפיריון) "ארץ זבת חלב ודבש" לתינוקותיה. אישתר היא הגברת הראשונה אישתו של בעל , ממש כמו שלילית מתוארת כאישה הראשונה של אדם. במרוצת השנים לילית עוברת תהליך דמוניזציה (הפיכה לשד) עד שיש תיאורים שלה כשד מפלצתי ומכוער והיא נהיית המקבילה הנשית למה שאנשים בימיינו אוהבים לכנות השטן, ואף אישתו כפי שציינתי אלה מקבילה לאישתר שגם דמותה מוזגה עם לילית היא אשרה אלה כנענית צידונית היא נחשבה אלת כלומר האלה ונחשבה ליוצרת האלים, בשל שיוכה של האלה לפיריון , התעלסות ועשיית אהבה , המקרא כינה את כוהנותיה "קדשות" כלומר זונות (המצרים כינו אותה "קדש") ובתמונות מצריות מתקופת המלכות החדשה היא מתוארת כאישה עירומה הרוכבת על אריה ובידה האחת מחזיקה פרח שושן ובשנייה נחש מתפתל על ידה. כמו כן לילית קשורה גם לעשתרות אלה פיניקית כנענית שנקשרת עם האלה אשרה ואישתר ומכונה "מלכת השמיים". ונשות כנען היו נוהגות לבקש ממנה פיריון הקטירו לה , נתנו מנחות לכבוד, ואף אפו למענה עוגות בצורת חצי סהר מידי מולד הירח (הבצק סימל את תפיחת האישה) ומולד הירח את הלידה וההתחלה החדשה, תחילת החודש. כמובן שגם האלה ענת אך היא אלת פיריון ומלחמה מוזגה עם לילית. מצד שני היא אופיינה באופי אכזרי ולוחמני כלפי אויביה, אישה שנלחמת עד הסוף בדומה לסחמת' האלה הלביאה הרצחנית שנוקמת. ותוארה כבתולה (כנראה שהכוונה לאישה שלא שייכת לאיש ולא בהקשר של קיום יחסי מין, ענת לא הייתה אישתו של אף אחד ובכך הייתה אלה עצמאית, אחותו של בעל האל). נאמר כי האלה הזו למרות אופייה הלוחמני נחשבה גם למגינת היולדות ואף לסימבול לנעימות ויופי לכן נקראה נעמת בן אחת בעל מאחר והייתה הנעימה ביותר מבין אחיות בעל, כנראה דמותה של נעמה אחות תובל קין האישה שהתעברה משימדון (מלאך שנפל והפך לשד לפי מיתוס הנפילים ) קיבלה כוחות דמוניים עזים וילדה יצור כלאיים חצי אנוש חצי שד בשם אשדמאי, התפתחה מן דמותה, אך ההקשר של הנועם הפך אף הוא לשלילי (כצפוי בתהליך דמוניזציה) נעמה לפי המיתוס , נקראת כך בשל שהייתה מנעימה את לילוות הגברים בקולה הענוג , ומפתה אותם לשכב עימה, לעיתים היא מתוארת כחלק ממשרותיה של לילית ולעיתים מוזגה דמותה אף היא עם לילית. ניתן לשים לב לאופי של לילית כאלה עצמאית, מרדנית (אישה של אף אחד "הבתולה") ועצמאית, בעלת אופי לוחמני שלא חוששת להשתמש בכוחה על מנת להשיג את מטרותייה שלה כיאה למלכה, היא בוחרת את מאהביה לפי בחירתה שלה בלבד,ולא נכנעת לתכתיבים חברתיים. מצד שני מייצגת יופי, נעימות, פיריון,חושניות ומיניות נשית מתפרצת ללא כיסויים, לילית היא בעצם האישה שמעזה "הפמניסטית של ימיינו" , בהתחלה היא הייתה נימפה (הנימפות הופיעו בעירום שסימל את התום שלהן) אישה שמקבלת את גופה כפי שהוא,ולא סולדת ממנו, היא מודעת לתשוקתיה ומממשת אותם. לא פלא שאנשי הדת המונאיסטים שונאים אותה, בזים לה ומכנים אותה" זונה" "מרשעת" "מופקרת" ו"שדה" זה הכל נובע מפחד, לא ממנה אלא ממה שהיא מייצגת , סוג של כח נשי קמאי שהם לא מבינים או לא רוצים להבין. .
 

Kawaii Me

New member
אני לא יודעת הרבה על לילית אבל ליסאן

חברתנו לפורום אולי יודעת עוד כמה דברים שאפשר להוסיף מעבר למה שברטל אמרה...אחרי הכל נדמה לי שרצו לקרוא לה לילית
ובסוף היא נקראה ליטל. ואם אני טועה- סקלו אותי!
 

ליסאן

New member
דווקא את זה את זוכרת ?../images/Emo3.gif../images/Emo41.gif

ואין לי יותר מידי להוסיף ברטל די סיכמה הכול
 
למעלה