שמות משפחה, הוביטים וטולקין

Nienna17

New member
שמות משפחה, הוביטים וטולקין

אני מודעת לכך שהידע שלי בנוגע לעולמו של טולקין הוא לא מבין הגבוהים, ולצערי בספרים היה נורא קשה לי לעקוב אחרי כל הנאומים הארוכים (הלכתי לאיבוד נורא בקלות, וזה עוד היה באנגלית). עדיין לא סיימתי אפילו את שרה"ט (קוראת אותו כבר שנה וחצי חחח). אך, דבר אחד שמתי לב אליו לאחרונה שלא ראיתי במקומות אחרים ייחוס ספציפי מסויים אליו. אני מדברת על שמות המשפחה. שמתי לב שלהוביטים יש שמות משפחה (באגינס, טוק וכו'...) אך לכל השאר אין, יש רק את הייחוס של שושלת המשפחה או תואר מסויים (Aragorn son of Arathorn, Gandalf the grey לדוגמא). אז בתור אחת שהידע שלה לא רב כמו של רבים מהטולקינאים בעולם, האם יש מישהו שיכול, איך אומרים: Shed some light on this manner? תודה למתייחסים, ואם אין לכם הסבר פשוט משלכם, אשמח להפניה (האם יש בנספחים אולי ייחוס לנושא?).
 

Y. Welis

New member
יש בנספחים חלק על עצי שושלות משפחות ההוביטים

הראשיות שמוזכרות בספר (באגינס, גאמג'י, טוק ובראנדיבוק + עוד אחד על בולג'ר שהושמט). שמות המשפחה אמורים לדעתי לסמל לדעתי איזור ישוב 'בורגני', יותר 'מודרני' מהסביבה הימי-ביניימית (אם כי אנשי בריי נקראים על שם עיסוקיהם או מקומות מושבם). אבל שם המשפחה הוא עדיין שם השושלת, ולא משהו מודרני באמת. יש שנושאים תארים שנשמעים כמו שמות משפחה, כמו תורין אוקנשילד (מגן האלון) או גילדור אינגלוריון ('בן אינגלור'), אבל הם לא בורגניים כמו ההוביטים. בני האדם השונים מהממלכות נקראים בסיגנון ימי ביניימי - שם פרטי ושם האב, ולעיתים שם השושלת (בית). אם ניקח הסבר יותר 'טכני' יותר, אז הסיבה היא ששמות המשפחה הופיעו ב'הוביט' במקור, שלא היה חלק אמיתי מהלגנדאריום (גם שמו של תורין החל שם), ומשם עברו לשרה"ט.
 

Nienna17

New member
תודה על התשובה ../images/Emo13.gif

עשיתי גם בעצמי כמה סקירות באינטרנט, ומסתבר שזה נובע בחלקו מהרעיון שההוביטים מייוחסים בעצם לעמים באנגליה בכפרים, בערך מה שהבנתי. אולי לא לגמרי מדוייק. תודה
 

Y. Welis

New member
ההשראה להם שאובה משמות שטולקין חיבב

הוא פעם כתב הקדמה ללקסיקון שמות מקומות באנגליה. לא מעט שמות בשרה"ט לקוחים משמות מקומות אמיתיים - לעיתים רחוב ליד המקום שהוא גר בו (במקרה של ה'ווזים'), ולעיתים השם מגלם בתוכו רעיון שטולקין ניסה לבטא - פרשנות אישית על השם, לעיתים מבוססת על רקע אמיתי ולעיתים על דמיון.
 

wolfyy

New member
מספיק לגגל Bag End England

בשביל לגלות חלק קטן מההשראה הזו.. לגלות מה עומד מאחורי השמות שטולקין בחר למקומות ודמויות, שלקוחים גם מכל מיני שפות, זה לגלות עוד פן שלם ביצירות שלו. זה מוסיף המון יופי ורבדים כשמגלים אותן
 
למעלה