יש עתיד - האם זו בכלל מפלגה חילונית?

קויו

New member
יש עתיד - האם זו בכלל מפלגה חילונית?

כשיאיר לפיד הכריז על ריצתו לפוליטיקה הייתי משוכנע שאצביע עבורו. כמצביע שינוי לשעבר החרד לעתידה החילוני של מדינתנו הייתי בטוח שהאיש דומה בתפיסותיו לאביו ז"ל ומניפסט "איפה הכסף?" שלו רק חיזק אצלי מחשבה זו.
אלא שאז התפרסמה רשימת "יש עתיד" ופשוט נדהמתי. לא פחות משלושה דתיים, ביניהם שני רבנים, במקומות הנחשבים ריאליים. כיצד מפלגה המתיימרת לייצג את ישראל החילונית השפויה, זו שמאסה בכניעה לתכתיבי הדת וההלכה שחדרו לכל אספקט בחיינו מציבה שלושה דתיים ברשימתה לכנסת? האם אפשר להגדיר מפלגה כזו כחילונית בכלל?
הלא אחת הטענות המקוממות ביותר של הציבור הדתי כנגד החילוניות היא שמדובר ב"עגלה ריקה" מול העגלה העמוסה בכל טוב שמציעה הדת היהודית. בא יאיר לפיד ובעצם מחזק את הטענה המקוממת הזו: המועמד שלו לתיק החינוך, שם אמור להיות מיושם חזונו לגבי דמותה העתידית של ישראל הוא רב!!
אז או שמר לפיד בעצמו חושב שעגלת הדת והמסורת מלאה יותר או שהוא פשוט מתחנף לאוכלוסייה הדתית-מסורתית בשביל לקושש משם מצביעים וזה חמור לא פחות.
למעשה יוצר פה מר לפיד תקדים מסוכן ומדאיג מאד כלפי דמותה החילונית העתידית של מדינת ישראל. אם עד עכשיו הקפידו המפלגות החילוניות שלא להכניס אנשי דת לרשימותיהם (בשביל זה יש את ש"ס/אגודה/הבית היהודי, לא?) עלולות עכשיו כולן לאמץ את ה"סטארט אפ" הפופוליסטי של יאיר ולקבע משבצת של "רבני מחמד" ברשימותיהן. ואין זה משנה עד כמה ליברליים אותם אנשי דת - בשורה התחתונה יש פה העלאת כוחה של הדת בכנסת ישראל.
האם בהצבעה עתידית על תחבורה ציבורית בשבת/הכרה בנישואים אזרחיים ועוד אי אילו מאבקים חילוניים/דתיים יצביעו הרב פירון, הרב החרדי ליפמן והדוקטורית הדתייה לביא בעד האינטרס החילוני של אלו ששלחו אותם לשם? ספק גדול מאד.
ולכן עד שלא יצהיר מר לפיד כי הוא מתחייב לייצג את האינטרסים של ישראל החילונית והנאורה בעת שבתה של מפלגתו בכנסת , אינני מתכוון להצביע עבורו. אפילו הליכוד ביתנו - לאחר האיחוד עם ליברמן- כבר נראית מפלגה חילונית יותר ממפלגת יש עתיד.

תודה על הסבלנות.
 

nirmv

New member
התגובה שלי

המטרה היא לא לקדם את החילונים כמגזר בגלל שהם חילונים אלא לפעול למען צדק ושיוויון לכל המגזרים. לדעתי חלק מהסיבות לשילוב דתיים במפלגה היא כדי להדגיש את העקרון הזה, ולהתרחק מהסטיגמה של מפלגה חילונית שונאת חרדים.
אני מניח שכל הנציגים הדתיים ברשימה של יש עתיד תומכים במצע של המפלגה, שכולל גיוס לכל בגיל 18, שילוב החרדים במעגל העבודה, לימודי ליבה וכו'.
 
שלום קויו -יאיר לפיד לא התכוונן להיות העתק של

ולכן ה"אכזבה" כאן צפויה. "יש עתיד" לא שמה את עצמה למבחן על ציר הדתיות - אלא על הציר הכלכלי והשלטוני.
גם אני הופתעתי מהבחירה של הרב פירון כמספר 2 דווקא - אבל לאחר קריאה על האיש הבנתי שהמסר הוא של אחדות ושל הבנה שפילוג וסקטוריאליות עושים לנו רע.
הכוונה היא לתת לכל סקטור באופו הוגן על פי צרכיו- אך גם על פי תרומתו: אין זכויות ללא חובות אם רוצים לשמור על מדינה שיכולה להחזיק את עצמה מבחינה חברתית וכלכלית לארוך זמן.
בכל מפלגה תמצא אנשים בעלי דעות שונות - וכאן כל אילו שמוצגים הסכימו על הנושאים העיקריים שלשמם הוקמה המפלגה- ביניהםם שינוי שיטת בחירות, טיפול במצוקות של מעמד הביניים, שינוי מהותי בחינוך.
 

dw2322

New member
לדעתי לפיד מנסה לפנות לקהל יעד גדול יותר

מי שמחפש תנועה חילונית ממש, עם אג'נדה של הפרדת הדת מהמדינה - אזי מפלגת אור תתאים לו יותר.
הבעיה עם הגישה הממוקדת של מפלגת אור הוא שהיא פונה לקהל יעד מצומצם יותר.
בצירוף של פירון לפיד מנסה למשוך אליו גם קהל מסורתי - שזה מעשה שניתן להבין אותו אם הוא רוצה להיות מפלגה גדולה, עם מספר דו ספרתי של מנדטים.

בסופו של דבר, אני מאמין שנכון היה מיזוג של יש עתיד, אור ואולי אפילו גם קדימה ועצמאות. כל אלה תומכים למשל בגיוס לכולם (לצבא או שירות לאומי) וצמצום ההטבות המוגזמות לחרדים.
הבעיה היא שלכל אחד יש אגו מפה ועד מחרתיים, וכל אחד חושב שהוא יביא את הגאולה.
 
למעלה