כל כך מעצבן, הנהג הישראלי...

כל כך מעצבן, הנהג הישראלי... ../images/Emo7.gif

לפני כ-4 חודשים קיבלתי רישיון נהיגה. למדתי בגיל מאוחר יחסית, אבל קלטתי את הנהיגה מהר, תוך 30 שיעורים ועברתי טסט ראשון. בעידוד בעלי (שהיה הנהג המלווה שלי, ואמר שיחסית לפרק הזמן שאני נוהגת אני מגלה מיומנות טובה), התחלתי לנהוג בכבישי הארץ כבר מהיום הראשון בגלל צרכי עבודה (כבישים מהירים, בינעירוניים וכו'). באופן כללי אני מרגישה שהמיומנות שלי מתקדמת גם בגלל שאני זהירה ואחראית מספיק לא לעשות דברים שהם מעבר לכוחותי. לאט לאט, אני אפילו מצליחה לרכוש אוטומטיות אפילו בביצוע חניה "צפופה" (זה היה לי הכי קשה). אבל, כמובן, שאני עדיין לא מיומנת כמו נהג ותיק ולפעמים אני זקוקה להתחשבות מנהגים אחרים בכביש. וכאן, אני פוגשת את הנהג הישראלי במלוא כיעורו. אני כבר לא מדברת על זה, שבעירי האהובה ומחוסרת החניה, תל אביב, אם אני משתהה מעט בתימרון חניה אחורית, מישהו כמעט תמיד יצפור בטירוף (במקרה הטוב) ויתפוס לי את החניה מקדימה (במקרה הנפוץ). אני מדברת על זה שנהגים רואים את השלט הצהוב, ומחליטים שהזכויות שלי על הכביש כל כך נחותות, עד שזכותם לסכן את חיי. למשל: לא מזמן עקפתי משאית שהזדחלה על כביש ירושלים תל אביב (ואני משתדלת לעקוף רק כשאין ברירה ותנאי הדרך מאפשרים מרווח מחיה גם לנהג פחות מיומן). אני מתחילה להאיץ ולסגור את הפער ביני לבין המשאית (בנתיב השני) ולפתע פתאום מימין מגיח אחשלו הישראלי ו"משתחל" לו ברווח שביני לבין המשאית ועוקף לפני בצורה שמסכנת את חיי שנינו. מה הוא חשב לעצמו? אני נורא ממהר ואין לי זמן לחכות עד שהיא תעקוף אז אני אנסה להשתחל ברווח - מקסימום אני אמות? בשיא השפלות נתקלתי אתמול בכביש מסויים שיש בו שני נתיבים שפונים שמאלה. היה גשם שוטף והראות היתה לקוייה ואחד הנהגים שפנה מהנתיב הימני יותר התבלבל ו"פלש" לנתיב שלי תוך שהוא "זורק" אותי מהנתיב (טעות נפוצה למדי בכביש זה, אגב). אבל הבעיה היתה שניסיתי להשתלב חזרה אחרי הפניה מתוך הנתיב הסמוך (שהמשיך ישר), אף אחד לא איפשר לי. גם לא ברמזור האדום כשכולם עמדו. הם התנהגו כאילו אני אחת שמנסה להידחף למרות שהם ראו שאני במצוקה ושאני נהגת חדשה. ניסיתי ליצור קשר עיין עם הנהגים שהיו סמוכים לי ולבקש מהם יפה להשתלב (אני יודעת שלא ממש חוקי אבל בכל זאת לא רציתי להמשיך לכיוון השטחים בלי יכולת להסתובב). ציפצף לי בפראות ונצמד לנהג שלפניו לבל אשתלב לפניו. ואני שואלת אותכם, למה זה צריך להיות ככה? נניח אפילו שעשיתי טעות איומה. נניח שאני אפילו מטומטמת. מגיע לי למות על הכביש? אף אחד מכם אף פעם לא היה נהג חדש?
 

פרטנר

New member
את צודקת בהחלט.

קוראים לזה סובלנות (וגם סבלנות). גם כתלמידת נהיגה נתקלת , אני משער, ביחס חסר הרחמים שיש לנהגים כלפי המתלמד. זו לצערנו החברה בה אנו חיים והכביש, בסך הכל, משקף את פני החברה.
 

isra533

New member
אני חולק עליך

מה שאתה מתאר היא התנהגות של מיעוט וממנו אתה קובע את אופי החברה. איפה עשרות אלפי המתנדבים העושים על חשבונם ללא תמורה, היכן כל אותם נהגים שעוצרים לעזור שנהגים שנתקעים בכביש, (ישנם גם מקרים של זלזול אבל זה המיעוט). הכביש לא משקף את החברה זה כמו לומר שבתי החולים משקפים את החברה או התנהגות קבוצה קטנה המתנגדת לפעילות מסוימת או מעדיפה פעילות מסוימת היא מיצגת את החברה כולה. לדעתי דיבורים כאלה בדרך כלל באים מתוך חוסר רצון לקחת אחריות, במקרה שלנו בכביש כאשר הטיעון של "ככה זה" מוריד מעלינו את האחריות כיוון שהדבר לא תלוי בנו כי "הם" לא מוכנים להתחשב בי, כי "הם" מתפרעים בכביש. לדעתי אלה הם תרוצים כדי להוריד מאתנו את האחריות למצב בכביש בסביבת הנהיגה שלנו.
 

isra533

New member
נהג ישראלי

הוא כל נהג הנוהג בכבישי הארץ כולל אותך. מתוך נהיגה קצרה בכבישי הארץ קבעת את אופיו של הנהג הישראלי, מענין. אמנם ישנם נהגים לא אדיבים, חוצפנים, לא מתחשבים ועוד ועוד בעלי כישורים לא רצויים. לעומת זה קיימים נהגים מתחשבים, עוזרים, אחראיים. משום מה קל לנו לראות תמיד את אלה המתפרעים שהם המיעוט בכביש לעומת הנהגים הנורמטיביים שלא מתפרעים והם הרוב. הערה - לא מצמצמים מרחק כאשר רוצים לעקוף, חוקי שמירת המרחק לא משתנים בגלל העקיפה.
 

פרטנר

New member
מצחיק אתה..

כתבת: "מתוך נהיגה קצרה בכבישי הארץ קבעת את אופיו של הנהג הישראלי". אני חי בכביש , עובד בכביש וער לכל מה שמתרחש בכביש. נכון, לא כולם חוצפנים וחלק אפילו מתחשבים, אבל, האווירה בכביש הישראלי (ובחברה הישראלית) היא שמשפיעה וגורמת גם לטובים שביננו לנהוג, לא פעם, כרומאים. לא תכנס לצומת לא פנוי, יפה! מהר מאוד תבין שעוקפים אותך , כועסים עליך ולעיתים, בלית ברירה, גם אתה תאלץ להתאים עצמך לאווירה. שלא תבין לא נכון, אני אישית משתדל לשמור על צביון אנושי גם בתוך הברדק שקרוי "כביש ישראלי", אך לצערי לא כולם נוהגים כך ומצטרפים לעדר. וכך, גם הכוונות לא נובעות מרוע או זילזול, לעניות דעתי ה"מחלה" הזו היא מדבקת. מסכים שאסור לומר- זה המצב וליצור אווירה שהכל אבוד . זה מסוכן. אולי כדאי להבליט את הטוב ולא רק לבקר את הרע.
 

DoubleD

New member
אתה יותר מצחיק

במיוחד מפני שכל הודעה שלך נחתמת במשפט הצורם בחתימה שלך... אם אתה נושם כבישים אתה בוודאי יודע שחלק מתרבות נהיגה נכונה היא להיות ער לסביבה שלך, להיות מודע לכל בחירה שנעשית על הכביש.. ולדעת גם לקחת אחריות עליה באותה מידה שתוכל לעמוד מאחוריה בביטחה. אתה מתרץ את התנהגותם כמי שמגן על עצמו- אז אני אחדש לך שלא כולם נמנים ב"עדר" המדבק הזה ויש הרבה נהגים על הכביש שלא עוברים היפנוזה מוטורית ישראלית על כל סטיגמותיה בהתנעה, לבחורה עם הצעד הקטן, במצב של השתלבות לנתיב בארץ צריך תקיפות מסויימת, יודעת מה ? לא "נתנו" לך להשתלב ? תשתלבי מלפני הרכב העומד על פס העצירה, אפשר להושיט יד מהחלון, ליצור קשר עין ולהשתלב יפה, כך גם לא תפריעי לתנועה (שבאה מימינך במקרה הזה) אנשים שבטעות לקחו איתם את האגו לנסיעה לא אמורים לרגש אותך יותר מדי, עצבים עלולים לגרום ליותר מדי דברים :) פשוט לחשוב תמיד כמה צעדים קדימה. בנוסף על כך קשה לי לתאר איך רכב "מגיח לפתע פתאום"... הוא היה שם- הסתכלת במראות לפני שיצאת לעקיפה ? בחירתו שלו הייתה להאיץ ולהשתחל באמצע- בחירתו כמובן מסכנת את שניכם- אך השאלה היא איך לא שמת לב/היית מודעת לרכב זה שעלול לאבד סבלנות במהלך העקיפה האיטית (הרי שלא היה זמן למרווח אילולא הייתה נעשית במהירות גבוהה יותר) המלצה שלי היא לשים לב לסביבה, פשוט לא להפריע על הכביש.. ייתכן ובילית "יותר מדי" זמן על הנתיב השמאלי בשביל המאחר הזה... הפיתרון הוא פשוט ליצור מודעות לכל מה שמתרחש סביבך ותמיד לנהוג במחשבה של "מה יקרה אם.." אז בחזרה לפרטנר, תאמר לי במטוטא ממך מר בחור, למה שתנסה בכל מחיר למנוע מרכב לעקוף אותך ?? זוהי הפרעה בוטה. וזה ידידי הגורם מספר 1 לטעויות על הכביש. שבת שלום.
 
לולא היה זה כך,

גם אני וגם הנהג השני היינו מתים. בוודאי שהסתכלתי במראה לפני שעקפתי. וגם לא מבינה מאיפה לקחת את זה שמרחתי את העקיפה (הרי אמרתי שהאצתי). וכמוך גם אני גם אני בעמדה שאם מישהו מנסה לעקוף אותי אני אתן לו לעקוף ואם מישהו מנסה להשתלב לפני אני אתן לו להשתלב גם אם הוא לא ממש משתלב אלא נדחף. אין לי עניין להכנס למלחמות על הכביש. (למרות שלדבריך גם לא להיות מספיק תקיפה ולהדחף בכוח זה לא תרבות נהיגה נכונה). האם יכלתי לצפות שהרכב שכשהתחלתי את העקיפה היה רחוק ממני מאוד ובנתיב שממנו יצאתי יחליט להאיץ (הרבה הרבה מעבר למהירות המותרת) ולהתפרץ ולחתוך אותי מימין? אולי היום הייתי צופה את זה יותר.אז? מה אתה מנסה להגיד? שאני לא מספיק מיומנת? מודה ומתוודה. בשביל זה יש לי שלט צהוב מאחורה. ואתה נולדת נהג מקצועי? אולי באמת כדאי לנהגים וותיקים לבנות על המיומנות של הנהג החדש ולהציב לו מצבים אתגריים בכביש... מקסימום הם תמיד יוכלו להגיד שהוא לא הסתכל במראה (כלומר לא קרא את המחשבות של העבריין שנמצא קילומטר מאחוריו) ולא מכיר את תרבות הנהיגה כאן בארץ ולא משתלב בה כיאות. והיה פה מישהו שכתב שבארץ יש נטיה לזרוק את האחריות על האחר. תראה כמה הנחות מופרכות צצו כאן כתוצאה מהסיפור שלי: שלא הסתכלתי במראה, שמרחתי את העקיפה, או כפי שהחבר הקודם העיר - שאני בכלל לא יודעת לעקוף ואני סתם מאיצה כמו איזה חרקירי לכיוון המשאית בלי לעבור נתיב.... הכל כדי לא להתמודד עם העבריין שנוסע איזה 160 קמ"ש וחותך מימין רכב עוקף, שהעבירות שלו על החוק ברורות כשמש... אה.. טוב דווקא הוא כנראה מכיר את תרבות הנהיגה הישראלית ונוהג לפיה. אני מתחילה להבין למה הדברים על הכביש נראים כפי שהם נראים. ומדוע אין סיכוי שהם ישתנו.
 

DoubleD

New member
לא הייתה כוונתי להמעיט מערכך,

להיפך, על פי הכתוב אמדתי כמה השערות שייתכן שהיו רלוונטיות, כמובן שלא הייתה כוונתי להעליב או לפגוע, חוסר מיומנות זה לא פגם כל עוד מודעים אליו במלואו ואת נכונה להודות בזה ! ח"ח על חשבון הבית :) אני לא כאן לשפוט את מעשייך, אלא להפנות את תשומת ליבך לדברים אחרים שאולי פיספסת, מבחינתי חיפוש אשמים הוא ביזבוז זמן, כולם אשמים מרגע כניסתם לכביש עד שיוכיחו אחרת, לכן זה לא רלוונטי שהעבריין שנוסע 160 וחותך ועוקף עשה את מה שעשה- כי את יכולה לשלוט אך ורק בבחירות שלך. לא התייחסתי לטעויותיו ולו רק בגלל הסיבה שלא הוא שבא לפתוח את הדיון אלא את- לכן התייחסתי לדברייך מנקודת מבטך בלבד. מצטערת לומר לך שאני לא נולדתי נהגת מקצועית ולא באתי להתנשא. וכן- חלק מהעניין בלבנות מיומנות על הכביש זה לדעת לקרוא אותו, להבין אותו ולהתייחס אליו בהתאם.. שוב, תמיד לחשוב "מה יקרה אם.." אז אני לא אומרת שכל נהג אחר היה מתפעל אחרת, אך בדיעבד ניתן ללמוד מן המקרה ולנתח את התגובות האישיות שלנו ולדעת כיצד אפשר להשתלב בהתאם בין ההמון הנוהג. גם אם הוא נוהג אחרת
בברכת נסיעה בטוחה, זהירה ומוצלחת
 

isra533

New member
את לא שופטת אבל

"כולם אשמים מרגע כניסתם לכביש עד שיוכיחו אחרת" מה צריכה להביעה הקביעה הזאת?
 

DoubleD

New member
פשוט מאוד

ברגע שעולים לכביש לוקחים גם שק אחריות גדול איתנו... אין דבר כזה "לא ראיתי/שמעתי/שמתי לב".. ברגע שיש טעות (או תאונה) כולנו אשמים- זה שגרם לה, זה שעשה אותה וזה שלא תיקן אותה... (וכל השאר
) תמיד אפשר לשלוט בבחירות שלנו, ברפלקסים, בצורת המחשבה, עם קצת רצון ללמוד ולדעת יותר. אבל מהאחריות- אי אפשר להתחמק. אף אחד מאיתנו לא פטור מלהיות מוכן תמיד לגרוע מכל, במיוחד כשזה עניין של חיים ומוות. זו הכללה למען העברת נקודה מסויימת
 

פרטנר

New member
באמת, אבל באמת

תנסה לקרוא את המשפט המסיים את הודעתי כמשהו שנכתב בהומור. לא מצחיק, לא נורא, אבל בטח אין הכוונה רצינית . אגב, זהו ציטוט של וודי אלן (אחד , חסר חוש הומור).
 
נו באמת

"לא מצמצמים רווח עם נה ג כשרוצים לעקוף" - מה אתה אוממממר??? אתה חושב שאני מטומטמת????? מדובר על הרווח באלכסון ביני לבין הנהג הנעקף כשאני כבר נמצאת בנתיב השמאלי לו... ואתה יודע... אז מצמצמים לאט לאט את הרווח, ואז נמצאים במקביל לו ואז מתחילים להתרחק ממנו ובסוף (אחרי שרואים אותו במראה האמצעית ולא כמו חלק מהנהגים שחוזרים מתי שבא להם) - חוזרים לנתיב הימני - קפיש? היה משהו בזילזול שבתגובה שלך, שבדיוק עליו אני מדברת. כי אמנם אני נהגת חדשה, אבל לא ישראלית חדשה. אז די להיתממות! - מכיר את האנשים ששמים את העגלה שלהם בתור לסופר ואז הולכים לעשות קניות? תחשוב על הנהגים שמשאירים את הרכב על אדום לבן וקופצים לקיוסק תוך שהם חוסמים נתיב תנועה. - מכיר את האנשים שנדחפים לפניך בכספומט רק כי השארת רווח של פרטיות לאדם שלפניך? תחשוב על האנשים שנדחפים ברווח שהשארת כדי לשמור מרחק. - מכיר את האנשים שדוחפים בתור לאוטובוס? תחשוב על הנהגים שחותכים אותך מימין ומשמאל. ונכון, לא כל הישראלים כאלה, ונכון, שלא רק ישראלים הם כאלה, ואולי אפילו יש מדינות שזה יותר גרוע..... אבל להגיד שזה לא מאפיין את התרבות הישראלית זו היתממות - וזה בוודאי ובוודאי לא יפתור את הבעיה.
 

isra533

New member
אם פגעתי בך, אני מקש סליחה

אם נבדוק כל מקרה אותו את מעלה נראה שההתיחסות היא שוב למיעוט הקובע עבור הרוב את ההתיחסות. במקרה של התור בסופר, יש אדם, שניים אולי שלושה שלא מוכנים להיות כמו כולם, האם זה אומר שכולם כאלה, מה עם התנהגות האחראית של השאר שעומדים בתור כפי שנדרש. אותו הדבר קורה בכביש, קיימים מצבים בהם נהגים לוקחים לעצמם רשות לזלזל באחרים אבל הם המיעוט ולא הרוב של הנהגים ולכן אי אפשר לומר מתוך התנהגותם של בודדים על אופי ההתנהגות של הרוב.
 
מה מסקנתך המקצועית לגבי הנהגים שפגעו בך ?

אני מתכוון לשאול אותך, האם לדעתך הנהגים הנל שפגעו בך הם מספיק מקצועיים בנהיגתם .
 
מסקנתי הבלתי מקצועית, היא שהם אנשים גסי רוח

שיש להם כלי נשק מסוכן מדי ביד (רכב) ובמצב כזה גסות הרוח שלהם למסוכנת. ושיש משהו בתרבות שלנו שמאוד מעודד התנהגות כזאת. גם אם רק מיעוט עושה את זה על בסיס קבוע. בכל זאת תיירים שבאים לכאן חוטפים שוק מהנהיגה. וצדק מי שאמר שזה מחלחל אל כולם, גם אלי. אני מרגישה שעוד כמה שנים של נהיגה בארץ גם אני אמצא את עצמי בסיטואציות מאוד לא מתחשבות כי אחרת לא שורדים.
 
שמעי חינוך זה נושא מורכב ,החינוך בבית הוא

סוג של חינוך ,חינוך בבית ספר הוא סוג אחר של חינוך , אני טוען שהקלות הבלתי נסבלת שבה מקבלים בישראל רשיון נהיגה ,קלות זו היא אחת המרכיבים לגסות הרוח בכביש ,כבר כתבתי פה על נושא לימוד הנהיגה בדף של חודש אוגוסט ,אני ממליץ לך להיכנס לשם ולעיין בכתבתי במהפכה של לימודי הנהיגה האסוניים בישראל . תביני דבר אחד התלמיד החדש לאחר שיסיים את לימודיו לפי התוכנית שלי ,אם הוא יצבור 3 עבירות תנועה דומיננטיות בתקופה של נניח 3 שנים ,יאלץ לגשת לטסט חוזר ואם לא יעבור אותו ,יאלץ ללמוד שוב לפחות 20 שעורי נהיגה נוספים ,זה רק סוג אחד ממכלול רב של אמצעים נגד נהגים צעירים וחדשים שהם רובם של המופרעים .
 
ומה אם נער בן-17 מוציא רשיון-נהיגה......

ולא נוהג 3 שנים. ואחרי 3 שנים מתחיל "להשתולל"
 
זו טענה נכונה מאוד ,ויש באמת צורך לפתור

את הבעייה הזו ,השאלה איך ?כי קשה לעקוב אחרי אנשים מי נוהג ומי לא .יתכן ולאחר שנה יהיה צורך לחייב כל נהג חדש לעבור שיעור נהיגה מסכם ,בתקווה שהמורה יהיה רציני ולא בחור טוב .
 
למעלה