קיזוז - הסבר קצר
כאשר מטוס טס טיסה ישרה ואופקית ובמהירות קבועה, הסכום הווקטורי של כל הכוחות הפועלים עליו שווה לאפס.
ע"מ שזה יקרה, שני הכוחות האנכיים הפועלים על המטוס: עילוי - מעלה ומשקל - מטה, שווים זה לזה.
שני הכוחות האנכיים הפועלים על הכנף, מתלכדים בנקודה דמיונית, הנקראת מרכז הכובד של המטוס. נקודה זו, נמצאת, באזור השליש הקדמי של הכנף.
העילוי מעלה, מורכב משני כוחות: עילוי המופק מהכנף עצמה ועוד "עילוי שלילי" המופק במייצב הגובה של המטוס. שני כוחות עילוי אלו נפגשים בנקודה דמיונית, הנקראת "מרכז הלחץ". כאמור, בטיסה ישרה ואופקית מרכז הלחץ ומרכז הכובד נפגשים באותו המקום.
אם מסיבה כלשהי, מרכז הכובד יזוז קדימה או אחורה, הטיסה כבר לא תהיה ישרה ואופקית. ע"מ להחזיר את המטוס לישרה ואופקית, יש להזיז את נקודת מרכז הלחץ קדימה או אחורה, עד ששוב תתלכד עם מרכז הכובד.
כזכור, מרכז הלחץ מורכב מהעילוי של הכנף ומהעילוי השלילי של מייצב הגובה. אם אנו רוצים להזיז את מרכז הלחץ, אנו יכולים "לשחק" בכוח העילוי השלילי של מייצב הגובה באופן, שהשקול שלו יחד עם עילוי הכנף יחזרו להתלכד עם מרכז הכובד. אם נקטין את העילוי השלילי של מייצב הגובה, מרכז הלחץ יזוז קדימה ואם נגדיל את העילוי השלילי, מרכז הלחץ יזוז אחורה. הקיזוז, משפיע על גודל העילוי השלילי של מייצב הגובה ולכן קיזוז מתאים ישנה את העילוי השלילי של המייצב עד אשר נגיע למצב שמרכז הלחץ חוזר להתלכד עם מרכז הכובד והמטוס יחזור לטיסה ישרה לאופקית.
וחומר למחשבה - מה קורה כשהטייס מזיז את הגה הגובה?
אריאל אריאלי