גיליתי שששה ילדים החליטו לעזוב את

kobit11

New member
גיליתי שששה ילדים החליטו לעזוב את

התכנית למוכשרים במתמטיקה, אחרי שהצעתי לכל אחד מהם
שיכין שיעורי בית ביחד עם הבן שלי,
אז האשמתי את המורה של התכנית שהוא לא עושה מספיק בשביל
להכניס מוטיבציה לילדים, שהוא לא דואג שהילדים ילמדו בקבוצות
ויכינו ביחד שיעורי בית, ושמה שהוא עושה זה בעיקר לרוץ בחומר.
זאת לא שיטה לדעתי.
מה דעתכם ?
 

רזאי

New member
בן כמה הילד?

הוא לא בגיל חטיבה? את באמת הלכת לילדים והצעת להם לבוא להכין שיעורי בית עם הבן שלך?
מצטערת אם אני מתבלבלת, אבל אם הוא בגיל חטיבה, את אולי גורמת לו נזק חברתי.
אף אחד מהמחוננים שלי לא אהב מעולם לעשות שיעורים עם עוד מישהו. הייתי יכולה לעשות שמיניות באויר (וגם ניסיתי לתקופה קצרה), אבל הם העדיפו לשבת לבד.
בעניין עזיבת התוכנית, זו יכולה להיות אשמת המורה, אבל אולי יש סיבות אחרות. בטח לא בגלל שהוא לא דואג שהם יכינו שיעורים ביחד.
נראה לי שכ"כ חשוב לך שהבן שלך ילמד ויצטיין, עד שאת נעשית מעורבת קצת יותר מידי. זה עלול לגרום לתוצאה הפוכה, וחבל.
 

kobit11

New member
"אף אחד מהמחוננים שלי לא אהב מעולם לעשות

שיעורים עם עוד מישהו" ? זה כי הם התביישו ליזום הכנת שיעורי בית עם עוד מישהו.
וכן, הילד בחטיבה.
 

רזאי

New member
כולם כל כך מנסים לא להיות יותר מידי

שיפוטיים כלפיך. מנסים להסביר בעדינות שמה שאת אומרת לא לגמרי מדויק. אבל את אומרת לאחד שמה שהוא כותב ממש לא נכון, ולילדים שלי את מתיימרת לעשות ניתוח פסיכולוגי מרחוק.
אני אנסה להגיד לך ישר- יש ילדים מוכשרים שלא מתאימים לקורסים מתקדמים. יש הרבה ילדים שמעדיפים ללמוד בצורה עצמאית. בקורסים כאלה יש הרבה נשירה באופן רגיל, בלי קשר לאיכות המורה. אם תמשיכי ללחוץ על הילד שלך לעשות דברים בניגוד לרצונו, יש סיכוי שהוא ינשור בעצמו. נסי לשחרר, באמת שזה לטובת הילד.
אם הוא מוכשר, הוא ימשיך בקורס הזה או ימצא קורס אחר שיתאים לו יותר. אם לא כרגע, אז בהמשך. אי אפשר לגרור ילד בכוח ללימודים מתקדמים.
 

kobit11

New member
זה עדיין לא סותר את העובדה הכל כך נכונה,

שאם לומדים בקבוצה (קבוצה זה שניים לפחות, כן ?), אז הסיכויים להגיע יותר רחוק הם גבוהים יותר
מאשר בלמידה לבד,
ושמי שלא רוצה ללמוד בקבוצה, מתבייש ללמוד בקבוצה (זה בסדר. גם הבן שלי נכנס
לקטגוריה הזאת של הילדים שמתביישים ליזום ללמוד בקבוצה, אז את לא לבד).
 

רוני810

New member
למה החלטת שלימוד בקבוצה הוא הפיתרון?

מה הגליק הגדול שאת רואה בלימוד בקבוצה? אני באמת לא מבינה.

ואיך אפשר להחליט שכל מי שלא אוהב ללמוד בקבוצה בעצם רוצה ומתבייש?
כל האנשים זהים? את בתוך הראש של כולם? את יודעת מה כולם רוצים, למרות שהם אומרים ההיפך?

אני אוהבת ללמוד לבד. זה הכי יעיל וקל עבורי. ולא מביישנות, אלא כי ככה אני מתקדמת בקצב שלי.
ומתמטיקה זה במיוחד מקצוע שיותר קל לי ללמוד אותו לבד. אני והספר והמחברת שלי.
כשהכנתי שיעורים ולמדתי בבית מתמטיקה יחד עם אחרים (קרה כמה פעמים, כשהם יזמו ולא היה נעים להתחמק) זה היה בזבוז זמן מבחינתי. מיותר לגמרי.

אם גם עבור הילד שלך החלטת שהוא רוצה אבל מתבייש, כשבעצם הוא לא רוצה, זה יכול להיות מאוד מתסכל עבורו.
אני מרגישה תיסכול מעצם העובדה שהחלטת משהו שהוא לא נכון עבורי, ואת קובעת שהוא נכון עבור כל האנשים בעולם. ונראה שאת לא מקשיבה לאנשים שאומרים לך שזה לא נכון עבורם. וכל זה רק דרך הפורום, בלי השלכות למציאות שלי.
אז תנסי לדמיין כמה מתסכל זה עבור הילד.

אם תמשיכי להחליט שאת יודעת יותר טוב ממנו מה הוא מרגיש, ותנסי למצוא פתרון במקום שהוא לא קיים (לימוד בקבוצה), את עלולה להשניא על הילד את כל נושא המתמטיקה. אני יודעת שזו אמירה חמורה, אבל אני באמת מאמינה בה. חבל שתשגעי את הילד ואת עצמך כשזה בכלל לא הכיוון.
 

רזאי

New member
את עדיין לא מבינה.

יש הרבה סיבות לא לרצות ללמוד בקבוצה. ביישנות היא רק אחת מהן. הבן הגדול שלי אמר שקבוצה מעכבת אותו. הוא מסיים הכל יותר מהר כשהוא לומד לבדו. לרצות יותר זמן פנוי זו גם סיבה לגיטימית. תאמיני לי שהוא מגיע רחוק.
יכול להיות שהבן שלך מתבייש, אבל יכול להיות שהסיבה שלו שונה. ניסית לשאול אותו?
מכל ההודעות שלך בזמן האחרון מתקבל הרושם שאת החלטת מהי הצורה הנכונה ללמוד, ואת מלבישה אותה על הבן שלך. אולי לו מתאים משהו אחר, אולי אם תתני לו להתנסות בלימוד עצמי תראי פתאום שנעים לו והוא מצליח? אולי לא, ואז אם הלימודים חשובים לו, הוא ימצא פיתרון שמתאים לו.
הוא כבר ילד גדול, תני בו אמון.
השקפות ודעות הן לא עובדות. כבר כמה אנשים אמרו לך שהם חושבים אחרת, אבל את לא תתני לאף אחד לשנות את עמדתך הנחרצת...
 

kobit11

New member
מתמטיקה פשוטה - יחיד חזק, קבוצה חזקה פי

כמה.

סתם לידע כללי, אחת מהנושרים הפסיקה ללמוד לא בגלל ציונים נמוכים, אלא כי הרגישה לבד.....
 

רזאי

New member
אז אולי את צריכה ללמד קורס מתמטיקה...

אני מאמינה שאת באופן אישי לומדת הרבה יותר בקבוצה. ההצלחות שלך היו כשלמדת ביחד, או לחילופין הכשלונות, כשלמדת לבד.
מה שמנסים להסביר לך, זה שאנשים שונים לומדים בצורות שונות. זה שילדה אחת הרגישה לבד, לא אומר כלום לגבי האחרים.
הדיון הזה עקר, ואני מרימה ידיים. לא בגלל שאת צודקת, אלא בגלל שאת לא מוכנה אפילו לשקול דעות שונות משלך.
אני מקווה שהבן שלך יעשה את מה שיתרום לו, ויגרום לו להנאה. ואולי מתישהו תלמדי לסמוך עליו.
 

kobit11

New member
קודם כתבת ואני מצטטת אותך:

"הייתי יכולה לעשות שמיניות באויר (וגם ניסיתי לתקופה קצרה), אבל הם העדיפו לשבת לבד". מה
זה אומר ? שאת מבינה בעצמך שלימוד בקבוצה הוא יותר טוב.

סתם שאלה: שחקן כדורגל מצטיין יכול להצליח בלי הקבוצה שלו ?
 
ולגבי החשבון הזה

הסיבה שהוא לא נכון היא שהמטרה פה שהחומר ייכנס לראש של הבן שלך. קבוצה לא בהכרח תגדיל את הסיכוי שזה יקרה, תזרז את זה, וכו'. החשבון הזה כן נכון עבור מטרות מסוימות אחרות - למשל כאלה שבהם מסכמים את התוצאות של כולם (נניח כל אחד מקבל ארגז קרמבואים והמטרה היא ש-50 קרמבואים ייאכלו כמה שיותר מהר) - אז הקבוצה אכן עדיפה על היחיד, וככל שיש יותר אנשים המשימה תבוצע מהר יותר, וכו'.
 
לגבי התוכנית

אם הכוונה לתוכנית שלהם לבגרות אז כך:

1)לא נכון ללמוד בקבוצות, מאד חשוב להתמודד לבד עם החומר , ללמוד משמעת עצמית, חשיבה עצמית . חוץ מזה שכבר בגיליים האלה לומדים לבד כי לכל אחד יש את הקצב שלו וריכוז.
2) התוכנית מתאפינת בנשירה גדולה
3) אין מה להאשים את המורה, כי זה סגנון התוכנית , רצים מהר בחומר והנער מתרגל בבית. לכן לא לכולם זה מתאים.
4) לא נורא אם הילד פורש או לא מצליח לא לכולם זה מתאים, אין סיבה שלו ילמד בתיכון 5 יחידות ויקבל ציון צעולה בבגרות
5) יש כאלה שמאד מתאים להם שרצים מהר בחומר ולכן התוכנית מתאימה להם.
 

bhs

New member
התוכנית של בר אילן אחר הצהריים -

היא להביא ילדים לבגרות במתמטיקה בכיתה י' ושאחר כך יוכלו לקחת קורסים באוניברסיטה - מאוד קשה לעשות תואר כי זה משחרר אותם בבית הספר למעט שעות (יחסית).
זה מאוד קשה לתלמידים שגרים רחוק מהאוניברסיטה וההתמודדות היא אינדיבידואלית בדרך כלל הילדים לומדים לבד ומי שצריך עזרה צריך גם לדעת לשאול ולהתייעץ.
מהיכרותי עם הילדים המוכשרים שבגילאי בנותי, הילדים לומדים לבד, גם לבחינות, נעזרים זה בזה רק לשאול שאלות ספציפיות שלא הבינו.
הרבה תלמידים מסיימים בגרות בי' ולא ממשיכים בלימודים וכשמגיעים לאוניברסיטה אחרי הצבא מספיקים לשכוח הרבה יותר מאלו שמסיימים ביב'.
כדאי לשקול מחדש מה רוצים לקבל מהתוכנית. אם הילד רוצה להתקדם בלימודים אז כדאי לשקול כיתת מופת ששם כל הכיתה מתקדמת יחד. אם הילד הוא בן המעטים שיכולים ללמוד לבד ויש סיכוי שימשיך בלימודים גם באוניברסיטה הפתוחה אז זה יתאים, זה בהחלט מצריך השקעה מרובה וצורת עבודה עצמאית.
לא מכירה לימוד בקבוצות לימוד המקום הראשון שאני רואה את הבת שלי לומדת קצת בקבוצה זה בתואר השני במכון וייצמן - שם יש מתחם ששייך אליהם ומי שרוצה ללמוד יחד מגיע ויושב שם שעות...
לדעתי מי שלא מכין שיעורים או עומד בקצב של המורה - לא יצליח בהמשך - החומר עצמו לא קשה עבור ילדים מוכשרים ולא כל כך הרבה חומר יחסית למה שיפגשו בלימודי התואר באוניברסיטה. למשל בסמסטר אחד בטכניון משלימים לימודי פיזיקה תיכונית (י'-יב')
 
זו תוכנית קשה, והנשירה רבה

זה חוג לילדים מאד מוכשרים וחרוצים וחדורי מוטיבציה, שמטרתו אחת - האצה במתמטיקה.


יש דברים - שאי אפשר לדחוף את הילדים שלנו, גם אם הם מאד מוכשרים.
 

mikilk

Active member
אינני מכירה את התוכנית הספציפית

אך ברמה העקרונית אינני חושבת שהייתי פועלת באותו אופן.
ילד בחטיבה יודע כבר מה מתאים לו ומה נכון לו, גם אם (לדעתך) יש חשיבות ללמידה משותפת, במקרים רבים אין הדבר מתאים ברמה החברתית, ואין להתעלם מכך.
אינני נוהגת להתערב באופן זה בהחלטות ילדי וחבריו, לדעתי בגיל הזה הדבר יכול לנזק, לתפישתי (וברור שאין כאן אמת מוחלטת) בגיל הזה יש הרבה מעבר להצלחה בתוכנית זו או אחרת או אף בלימודים. לא חושבת שהיתה לי בעיה אם גם הילד שלי היה מחליט לפרוש, כנראה שיש זמן לכל דבר וככל הנראה זה לא הזמן שלו להתמודד עם חומר ולחץ כזה.
עודף לחץ יכול לגרום נזקים, לדעתי יש לו לאפשר להתקדם לפי דרכו ותחושתו גם אם זה אומר התקדמות רגילה לחלוטין בבית הספר ולא קפיצה קדימה אל תוכניות מאוד מתקדמות
האם הוא הביע רצון להמשיך בתוכנית? האם הוא מוכן ורוצה למידה קבוצתית?
 

kobit11

New member
אז ככה, הוא הביע רצון להמשיך בתכנית, אבל

לא מעוניין להכין שיעורים במשך לפחות 7 שעות בשבוע (כי מן הסתם צריך להשקיע
הרבה שעות בהכנת שיעורי בית בתכנית הזאת).
כבר ציינתי שהוא מתבייש להצטרף לקבוצה או לעוד ילד בשביל ללמוד יחד.
בינתיים הילד היחיד שהבן שלי הציע לבוא וללמוד איתו הודיע לו שהוא פרש מהתכנית.
הכי קל זה שהוא יילך וילמד עם הילד היחיד שגר קרוב אליו וגם לומד בתכנית. אני מנסה מחר להפגיש ביניהם,
כי הילד הזה כבר הודיע להורים שלו שהוא רוצה לעזוב את התכנית, וגם דאגתי
להודיע למורה שאם הוא לא רוצה שגם הבן שלי יפרוש שידאג שהם יישבו
יחד באותו שולחן, ואם זה לא יילך, שידאג לצרף את הבן שלי לאחת הקבוצות.
 
למעלה